Τα διατροφικά οφέλη των φασολιών

Τα φασόλια, όπως όλα τα όσπρια, έχουν 2 πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά, τα οποία τελικά τα κατατάσσουν στα βασικά τρόφιμα της μεσογειακής διατροφής: αφενός έχουν χαμηλές θερμίδες και λιπαρά, αφετέρου είναι πολύ πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, όπως είναι οι πρωτεΐνες, το κάλιο, οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β (φυλλικό οξύ, θειαμίνη/Β1), οι φυτικές ίνες και ο σίδηρος.

Τα διατροφικά τους οφέλη αναλυτικά έχουν ως εξής:

Κάνουν καλό στην καρδιά: Τα φασόλια είναι ιδιαίτερα καλές πηγές φυτικών ινών, που βοηθούν στην πρόληψη του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 διατηρώντας μετά την κατανάλωσή τους σταθερή τη γλυκόζη του αίματος. Μια διατροφή πλούσια σε ίνες μειώνει τον κίνδυνο καρδιοπαθειών, καθώς επίσης βοηθά στην αποβολή του λίπους των τροφών από το έντερο.

Είναι απαραίτητα για την εγκυμοσύνη: Τα φασόλια είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ, που έχει ζωτικό ρόλο στη δημιουργία γενετικού υλικού και στην κατασκευή κυττάρων. Για αυτό είναι απαραίτητη η επαρκής πρόσληψή τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μιας και μειώνει τον κίνδυνο των γενετικών ανωμαλιών του νωτιαίου μυελού και του εγκεφάλου του εμβρύου. Ωστόσο, το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο σε όλες τις ηλικίες, μιας και όλοι το χρειάζονται για να παράγουν αρκετά ερυθρά αιμοσφαίρια για να αποφύγουν την ανάπτυξη αναιμίας.

Καταπολεμούν την κόπωση: Τα φασόλια έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε θειαμίνη (βιταμίνη Β1), που διαδραματίζει πρωτεύον ρόλο στις αντιδράσεις του μεταβολισμού για την παραγωγή ενέργειας, για τη λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων, τη διατήρηση της μνήμης και των γνωστικών ικανοτήτων.

Μία ιδιαίτερη κατηγορία φασολιών αποτελούν οι γίγαντες, οι οποίοι συνδυαστικά με όλα τα παραπάνω έχουν ιδιαίτερα αυξημένη περιεκτικότητα σε:

Πρωτεΐνη: Τα φασόλια γίγαντες μπορεί να προσφέρουν στον οργανισμό πρωτεΐνη ίσης αξίας με εκείνη του κρέατος , χωρίς όμως να επιβαρύνουν με κορεσμένα «κακά» λιπαρά που συνδέονται με καρδιαγγειακές παθήσεις. Η απορρόφηση του φυτικού σίδηρου από τα φασόλια γίγαντες αυξάνεται ιδιαίτερα όταν συνδυάζονται με τρόφιμα όπως το ρύζι. Ειδικότερα, ένα φλιτζάνι φασόλια γίγαντες δίνει σχεδόν 15 γραμμάρια πρωτεΐνης.

Σίδηρο: Τα φασόλια γίγαντες δίνουν ενέργεια στον οργανισμό, μιας και βοηθούν στην αναπλήρωση των αποθεμάτων σιδήρου. Συγκεκριμένα, 1 φλιτζάνι φασόλια γίγαντες παρέχει το 24,9% των ημερήσιων αναγκών σε σίδηρο, ο οποίος αποτελεί σημαντικό συστατικό της αιμοσφαιρίνης, που μεταφέρει οξυγόνο από τους πνεύμονες σε όλα τα κύτταρα του σώματος και αποτελεί επίσης μέρος βασικών λειτουργιών για την παραγωγή ενέργειας και το μεταβολισμό. Τα φασόλια γίγαντες είναι σημαντικό να καταναλώνονται από εγκύους, παιδιά και εφήβους που έχουν αυξημένες ανάγκες σε σίδηρο.

Μαγγάνιο: οι γίγαντες είναι επίσης μια πολύ καλή πηγή του ιχνοστοιχείου μαγγανίου, που ενισχύει την αντιοξειδωτική άμυνα του οργανισμού, μιας και αποτελεί βασικό συστατικό των χημικών αντιδράσεων, που εξουδετερώνουν τις «τοξικές» ελεύθερες ρίζες.