Γιατί τα όσπρια αποτελούν “υπερτροφή”;

Τα όσπρια αποτελούν “υπερτροφή” διότι:

1. Είναι πλούσια σε φυτοχημικές ουσίες, οι οποίες εμφανίζουν δράση κατά του καρκίνου, του διαβήτη και των καρδιαγγειακών παθήσεων.

2. Δίνουν στον οργανισμό πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας σαν αυτές του κρέατος, εάν συνδυαστούν με δημητριακά ή ξηρούς καρπούς, αποτελώντας έτσι ιδανική τροφή για τους χορτοφάγους. Επειδή από τα όσπρια λείπει το αμινοξύ μεθειονίνη, πρέπει να τα συνδυάζουμε με εκείνες τις τροφές οι οποίες περιέχουν το συγκεκριμένο αμινοξύ.

3. Οι φυτικές ίνες που περιέχονται στα όσπρια, απομακρύνουν επικίνδυνες ουσίες από το γαστρεντερικό σύστημα μειώνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου. Επιπλέον, μειώνουν τη χοληστερόλη στο αίμα και καταπολεμούν τη δυσκοιλιότητα. Έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, δηλαδή αυξάνουν σταδιακά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, και φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

4. Τα ρεβίθια και τα φασόλια είναι πλούσια σε ασβέστιο, ενώ τα μαυρομάτικα και οι φακές είναι καλές πηγές σιδήρου. Επειδή όμως τα όσπρια περιέχουν φυτικά οξέα τα οποία εμποδίζουν την απορρόφηση του σιδήρου, πρέπει να τα συνδυάζουμε με τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C (λεμόνι, πορτοκάλι), β-καροτένιο (καρότο) και μηλικό οξύ (λευκό κρασί), ώστε να βοηθήσουμε το σίδηρο να απορροφηθεί.

Τα όσπρια προκαλούν φούσκωμα. Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα με 7 λύσεις:

1. Αν προσθέσετε καρότο στο φαγητό, τα όσπρια γίνονται πιο ευκολοχώνευτα.

2. Μόλις περάσουν 10 λεπτά από το πρώτο βράσιμο, σουρώστε τα και προσθέστε φρέσκο νερό.

3. Τα αρωματικά φυτά, όπως το θυμάρι, το σέλινο, η δάφνη κ.ά βοηθούν στην έκκριση των γαστρικών υγρών του στομάχου και στην καλύτερη πέψη.

4. Για τα όσπρια που χρειάζονται μούλιασμα πριν το μαγείρεμα, δοκιμάστε να αλλάζετε συχνά το νερό στο οποίο μουλιάζουν. Όμως με αυτόν τον τρόπο χάνονται κάποιες βιταμίνες και μέταλλα.

5. Μπορείτε να προσθέσετε σόδα στο νερό που μουλιάζουν, αλλά έτσι καταστρέφεται η βιταμίνη Β1.

6. Μπορείτε επίσης να ξαφρίζετε το νερό κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος, ωστόσο χάνονται κάποιες πρωτεΐνες.

7. Προτιμήστε όσπρια φετινής σοδειάς, ώστε να βράζουν καλύτερα.

Εν κατακλείδι, τα όσπρια μπορούν να θεωρηθούν ως “υπερτροφή” και συστήνεται η κατανάλωσή τους μέρα παρά μέρα, ένα φλιτζάνι μαγειρεμένα. Αν έχετε βαρεθεί τους συνηθισμένους τρόπους μαγειρέματος των οσπρίων, δηλαδή σε μορφή σούπας, δοκιμάστε να τα προσθέσετε βρασμένα στην σαλάτα σας ή σε συνδυασμό με ρύζι, κριθαράκι ή σερβίροντάς τα σε μορφή πουρέ ή κάνοντάς τα κεφτεδάκια μαζί με κάποιο δημητριακό. Φαντασία να υπάρχει και οι δημιουργίες είναι ατελείωτες.